Bellas igångsättning


Vi kom ju fram till att det var en hovböld som gjorde Bella så väldigt halt och efter en natt med jodopaxomslag på hoven var den borta. Vi började igångsättningen lätt med att först och främst kolla om hon var halt. Ledde henne i ridhuset och kom fram till att hon fortfarande var lite halt i traven.
       Dagen efter gick vi en kort promenad ute i snön för att låta henne komma igång efter boxvilan. Bella var megapigg och betedde sig mest som en hingst inför betäckning. Hon blåste upp sig, blev stor och stark, frustade och fnyste, trampade runt, taktade och tvärade hela vägen. Larvig brud..
      
I söndags longerade jag henne på utebanan, i alla gångarter. Det var första gången hon galopperade på länge och hon blev märkbart glad: bockade och slängde med huvudet! Hon var fräsch i traven och galoppen, så jag ansåg att det var dags för uppsittning dagen efter, på måndagen. Min medryttare hade Bella då så Nellie satt som sagt upp och skrittade ut i 30 minuter.
       Igår, tisdags, tyckte jag att Bella var så pass fräsch och pigg så det var dags för ett lite längre pass, dock så tog vi det självklart lugnt. Vi började med mycket skritt, sen lite trav och galopp i ridhuset. Bella var galet pigg och busig! Jag blev bara glad över att hon är frisk och sig själv igen! Sen gick vi ut på utebanan och red i lite trav och galopp, sen skritt i en snötäckt sommarhage. Jag njöt i fulla drag, är så glad över att min 22-åriga lilla 5-åring är tillbaka!
       Igår, pga tidsbrist, fick hon vila. Tyckte ändå att det var lite passande med en lugn dag eftersom hon inte är riktigt i form ännu.
       Idag har Nellie hand om Bella men jag får se om jag svänger förbi stallet en sväng ändå. Tänkte att hon skulle få komma ut i en sommarhage och busa lite lätt i snön och bara ha kul.

Sen får vi se vad vi gör resten av veckan. Så skönt att hon är igång igen :D


Foto: Johanna Dahlberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0